Gala de decernare a Premiilor César 2017 va avea loc astăzi, 24 februarie, la Paris. Cea de-a 42-a gală de decernare a premiilor César nu va avea în acest an un preşedinte al juriului, după ce regizorul Roman Polanski a anunţat că renunţă la această funcţie, informează Le Figaro, potrivit Mediafax.
Filmul “Bacalaureat”, în regia lui Cristian Mungiu, şi lungmetrajul “Toni Erdmann”, cu participare românească, în regia lui Maren Ade, au fost nominalizate în categoria “cel mai bun film străin” la Premiile César 2017, potrivit site-ului oficial al prestigioaselor distincţii.
Filmul “Bacalaureat”, despre care s-a scris în The Guardian că este „un studiu de observaţie de 5 stele despre compromisul birocratic din România, realizat cu minuţiozitate şi subtilitate”, figurează în lista lungmetrajelor nominalizate la Premiile César 2017.
“Bacalaureat”, care îi are în rolurile principale pe Adrian Titieni şi Maria Drăguş, spune povestea unui doctor dintr-un mic oraş de provincie care trebuie să decidă care e cea mai bună cale de urmat pentru copilul lui în contextul societăţii româneşti de astăzi. Din distribuţia filmului fac parte şi actorii Vlad Ivanov, Lia Bugnar, Rareş Andrici, şi Tudor Smoleanu.
Anul 2016 a marcat pentru regizorul Cristian Mungiu cea de-a treia participare în competiţia oficială de la Cannes, filmele sale fiind premiate şi la precedentele două – trofeul Palme d’Or, în 2007, pentru “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi premiile pentru scenariu şi interpretare feminină, în 2012, pentru “După Dealuri”.
Premii internaţionale câştigate de Cristian Mungiu: Premiul pentru regie la Festivalul de Film de la Cannes (2016), pentru filmul “Bacalaureat”; Premiul pentru cel mai bun scenariu la Festivalul de Film de la Cannes (2012), pentru filmul “După dealuri”; “Cel mai bun regizor european”, pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, premiu oferit de Academia Europeană de Film, 2007; Marele Premiu “Palme d’Or”, la Festivalul de Film de la Cannes (2007), pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”; Premiul acordat de Administraţia Educaţiei Naţionale din Franţa la Festivalul de Film de la Cannes (2007), pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”; Premiul acordat de către Federaţia Internaţională a Presei Cinematografice la Festivalul de Film de la Cannes (2007), pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”; Marele Premiu la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (2002), pentru filmul “Occident”; Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul Dakino (2000), pentru scurt-metrajul “Zapping”.
Totodată, lungmetrajul “Toni Erdmann”, produs de românca Ada Solomon şi filmat la Bucureşti, a fost nominalizat la categoria “cel mai bun film străin” la Premiile César 2017, după ce a primit o nominalizare şi la Premiile Oscar 2017.
Lungmetrajul “Toni Erdmann” tratează tema obsedantă a momentului, ruptura drastică între generaţii. Tatăl parcurge distanţa între Germania în România doar pentru a echilibra viaţa fără sens a fiicei sale. Cum se spune, face totul pentru ea. Discret sau intruziv, o urmăreşte pas cu pas în viaţa sa corporatistă din România. Drog, eşec sentimental, tranzacţii eşuate, partyuri trăznite, toate îl au drept martor “din umbră” pe tatăl care îi spune fetei sale că viaţa merită trăită şi trebuie trăită altfel.
“Toni Erdmann” spune povestea lui Winfried care o vede rar pe fiica lui, Ines, în permanenţă prinsă cu jobul ei. Profesorul de muzică, rămas brusc fără elevi, se hotărăşte să-i facă o vizită-surpriză. Decizia este problematică, fiindcă Ines, o femeie de carieră sobră, lucrează la un proiect important pe o funcţie de strateg corporatist în Bucureşti. “Schimbarea” geografică nu-i ajută pe cei doi să se înţeleagă mai bine. Lui Winfried, mereu pus pe glume, îi place să-şi enerveze fiica cu farse răsuflate. Micile lui înţepături la adresa vieţii ei marcate de rutină, şedinţe lungi, baruri de hotel şi rapoarte de performanţă sunt şi mai rele. Tatăl şi fiica ajung într-un impas, iar Winfried acceptă să se întoarcă acasă, în Germania. Aici îşi face intrarea epatantul „Toni Erdmann”: alter-ego-ul cu vorbă dulce al lui Winfried. Deghizat cu un costum penibil, o perucă ciudată şi o proteză dentară şi mai ciudată, Toni dă buzna în viaţa profesională a lui Ines şi se dă drept antrenorul de life-coaching al directorului ei. Sub masca lui Toni, Winfried e mai îndrăzneţ şi lipsit de reţineri, dar Ines îi ţine piept. Cu cât mai tare se ciocnesc, cu atât se apropie mai tare. În mijlocul nebuniei, Ines începe să-şi dea seama că tatăl ei cel excentric merită poate, totuşi, un loc în viaţa ei.
Lungmetrajul, filmat aproape integral în România, este singura peliculă lansată în 2016 inclusă în Top 100 cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC Culture.
Ada Solomon devine primul producător din istoria cinematografiei româneşti care este nominalizat la prestigiosul trofeu oferit de Academia Americană de Film.
Nominalizările pentru Premiile César au fost anunţate miercuri, iar Gala de decernare a premiilor va avea loc pe 24 februarie.
Această a 42-a ediţie a Premiilor va omagia, anul acesta, întreaga carieră a actorului francez Jean Paul Belmondo, în vârstă de 83 de ani. (Mediafax)