Dragnea îl critică din nou pe ministrul Finanțelor: După două luni, deja vorbește de tăieri. Cred că premierul trebuie să discute cu el

vocea.biz / 20.03.2017

Liderul PSD, Liviu Dragnea, îl critică din nou pe ministrul finanțelor, Viorel Ștefan, pentru că a spus că Guvernul este pregătit să reducă cheltuielile bugetare în cazul în care nu se încadrează în ținta de deficit de 3% din PIB. Dragnea i-a transmis premierului să aibă o discuție cu ministrul finanțelor care s-a pripit atunci când a făcut astfel de afirmații. Viorel Ștefan a mai fost criticat de șeful său de partid, numele său fiind chiar vehiculat la un moment dat în contextul remanierilor, însă poziția sa legată de cheltuielile bugetare este în acord cu avertismentele transmise deja de Comisia Europeană și de FMI.

”O declaraţie foarte inspirată a domnului ministru. După două luni deja vorbeşte de tăieri”, a afirmat ironic Liviu Dragnea, întrebat la România Tv în legătură cu Viorel Ștefan, notează news.ro.

Dragnea a adăugat că nu a vorbit cu Viorel Ştefan pentru că asta este treaba premierului și nu a președintelui Camerei Deputaţilor.

”Cred că premierul trebuie să vorbească cu dumnealui, nu preşedintele Camerei. Dacă o să avem vreo şedinţă la partid, o să-mi permit să-l întreb şi eu, şi alţi colegi”, a spus Dragnea. ”Dacă programul de guvernare este urmărit punct cu punct şi implementat punct cu punct, nu are motive să se îngrijoreze, după părerea mea. Dar să vorbeşti în luna martie de tăieri de cheltuieli… mi se pare puţin cam grăbit. E părerea mea”, a mai comentat el.

Ce a spus ministrul finanțelor

Guvernul condus de Sorin Grindeanu este pregătit să ia măsuri de reducere a cheltuielilor, în cazul în care va constata depăşirea ţintei de deficit bugetar de 3% din Produsul Intern Brut (PIB), astfel încât România să nu depăşească acest nivel, în condiţiile în care datoria publică este estimată să rămână sub nivelul de 38% din PIB, a declarat, miercuri, ministrul Finanţelor, Viorel Ştefan, la lansarea raportului economic pentru România în 2017 al Comisiei Europene.

Viorel Ştefan mai spunea atunci că Executivul este pregătit să ia măsurile necesare pentru a evita o astfel de situaţie.

”Guvernul şi-a anuntat intenţia de a rămane în ţinta de 3% deficit din PIB. Datoria publică este estimată să rămână sub nivelul de 38% din PIB. Guvernul este gata sa intervină în reducerea cheltuielilor dacă va constata depăşirea ţintei de deficit”, a spus Ştefan.

Avertismentele Comisiei Europene și FMI

Vicepreşedintele Comisiei Europene Valdis Dombrivskis şi Comisarul pentru Afaceri Economice şi Financiare, Pierre Moscovici, au trimis, în februarie, ministrului de Finanţe, Viorel Ştefan, o scrisoare în care avertizează că, potrivit datelor disponibile, deficitului ar urma să depăşească 3% în 2017, ajungând la 3,6%, respectiv la 3,9% în 2018. Ei au cerut ca Executivul să anunţe măsuri clare pentru reducerea deficitului bugetar.

Comisia Europeană estimează că România va înregistra “deviaţii semnificative” ale obiectivelor bugetare pe termen mediu (MTO) în 2016, iar balanţa structurală va suferi “noi deteriorări” în 2017 şi 2018. Această situaţie ar fi provocată în principal de relaxarea indusă de reducerea unor taxe, combinat cu creşteri de pensii şi salarii, spun oficialii CE.

De asemenea, șeful misiunii FMI, Reza Baqir, a arătat joi, la întâlnirea cu președintele Klaus Iohannis, că România are nevoie de politici economice sănătoase, în condițiile în care actualul cadru fiscal-bugetar prezintă riscuri.

Reprezentanții FMI au transmis că ”România are nevoie de creşterea performanțelor în absorbția fondurilor europene și îmbunătăţirea semnificativă a colectării veniturilor de către ANAF, dar și de asigurarea predictibilității şi susţinerea în continuare a luptei împotriva corupției”.