Muzician de prestigiu internațional: “Pentru capitală culturală, Clujul ar trebui să mizeze pe cele trei orchestre din oraș”

Vocea.biz / 06.03.2014
Muzician de prestigiu internațional: “Pentru capitală culturală, Clujul ar trebui să mizeze pe cele trei orchestre din oraș”

Muzicianul suedez Christian Lindberg, interpret la trombon de talie europeană, compozitor și dirijor, cunoscut pentru aparițiile sale non-conformiste, a fost invitat, vinerea trecută, la cel mai recent concert al Filarmonicii din Cluj.

Cu acest prilej, reporterul vocea.biz a discutat cu muzicianul, considerat un maestru al trombonului la nivel european, dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii “Arctic” din nordul Norvegiei.

Christian Lindberg explică de ce adoptă un stil mai non-conformist, cum consideră că ar trebui prezentată muzica clasică astăzi. Muzicianul a exemplificat și cum într-un oraș sub 100.000 de locuitori, din Norvegia, se pot investi zeci de milioane de euro într-o sală de concerte și s-a arătat entuziasmat de calitatea Orchestrei Filarmonicii din Cluj.

Interviul a fost luat într-una din pauzele repetiției generale premergătoare concertului de vinerea trecută. Dirijorul a abordat o ținută casual, de altfel și în concerte în ultimii ani el fiind adeptul ținutelor atipice.

El poate fi văzut, de altfel, în fotografii pe internet, cu trombonul în mână, dar în varii ținute, gen geacă de piele, blue jeans și “ciocate”, cu care a fost prezent și la repetiții, cu cămașa descheiată și un medalion la gât, în cămașă hawaii, respectiv în poziție de flotări cu bagheta de dirijor în gură.

Care v-a fost prima impresie la Cluj?

Sunt surprins de calitatea deosebită a Orchestrei. Nu am auzit de acest oraș înainte. Știam că există, dar era ceva vag. Am fost la Târgu-Mureș acum doi ani, nu știam nici de acel oraș, dar am venit și m-am îndrăgostit de el. Am remarcat calitatea foarte bună a orchestrei respective. Și acolo mi-au zis: ‘Trebuie să veniți la Cluj, au o orchestră și mai bună’.

Credeți asta?

Nu vreau să intru în lucrurile acestea, dar sunt foarte buni (cei de la Cluj, n.red.).

Orașul cum vi s-a părut?

Fermecător, foarte șarmant, în special clădirile vechi sunt fenomenale, teatrul, bisericile.

Dacă nu ați auzit de oraș, probabil că nu ați auzit nici de școala de muzică de aici.

Nu, din nefericire. Știam că această regiune, Transilvania, are o tradiție muzicală, cu mulți compozitori și dirijori. Am știut asta, dar am fost surprins să constat că România are o orchestră de așa nivel înalt.

În ce constă calitatea de care vorbiți?

Sunt instrumentiști care pot cânta foarte foarte bine, în ciuda faptului că nu ai auzit de orchestră. În alte părți, precum la Filarmonica din Liverpool, unde merg săptămâna viitoare (săptămâna aceasta, n.red.), te aștepți de la ei să fie buni.

Clujul se pregătește de candidatura pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. Cum credeți că ar trebui gestionat un astfel de proiect, ca strategie culturală?

Ar trebui să fie foarte mândri de faptul că au aici trei orchestre (de la Filarmonică, Opera Română și Opera Maghiară – n.red.) și toate bune. Muzica, în general, e un atu, au interpreți fantastic de buni la coarde, ceea ce are legătură probabil cu școala de muzică. E ceva ce cred care ar trebui să folosească. Orchestra aceasta simfonică ar trebui folosită, promovată, va fi o fereastră extraordinară.

Știți că Filarmonica totuși nu are un sediu…

Da, dar am auzit că noul primar i-a adus înapoi.

A fost mai degrabă și o implicare a rectorului Universității. Filarmonica e totuși în chirie în acest spațiu, nu e unul al lor…

E o problemă. Situația financiară a Orchestrei e catastrofică. În fapt, România este o țară bogată, economic, în sine, dar structura face ca banii să meargă în direcție greșită.

E un proiect pentru ca Filarmonica să aibă o clădire nouă. Cum se întâmplă la dumneavoastră, în Vest, în general, cu astfel de instituții?

Sunt dirijor șef în Norvegia, la Norvegian Arctic Orchestra, avem toată regiunea de nord a Norvegiei și în Bodø, oraș cu mai puțin de 100.000 de locuitori, au construit o sală de concerte, nou-nouță, bugetul e de 150 milioane de euro. Voi conduce concertul inaugural pe 14 noiembrie.

Sunteți cunoscut ca un muzician puțin mai non-conformist. De ce ați adoptat acest stil?

Pentru mine e ceva natural. Îmi este limpede că așa vreau să fiu. Când am intrat în această lume, foarte tradițională, a muzicii clasice, unde totul trebuie să fie într-un mod anume, mai întâi m-am adaptat la asta. Și după aceea m-am gândit ‘de ce’?

Am avut un prieten foarte bun, un doctor foarte celebru în Suedia, care e un consumator obișnuit de muzică clasică și a zis: ‘De ce povești, e ca în secolul XVIII. De ce nu poți fi în secolul nostru, de ce nu te poți prezenta un pic mai mult așa cum suntem azi’?

Și apoi am început. Comunitatea sigur că a zis: nu poți face asta, dar am făcut-o, iar audiența a fost foarte receptivă, au iubit asta. Audiența a devenit relaxată.

Credeți că muzica clasică ar trebui cântată azi într-un mod mai non-conformist?

Să cânți muzica în sine e ceva nemuritor, care depășește timpul. Dacă vei cânta Ceaikovski, Bach, Stravinski, e muzică nemuritoare. Cu muzica în sine nu trebuie să faci nimic. Dar modul în care sunt îmbrăcate Orchestrele e tipic pentru 1810, hai 1850, asta e ceva de ce ar trebui să scăpăm.

Cum ați trecut de la trombon la dirijat?

A fost foarte ciudat. Cântam cu o orchestră în Anglia și nu aveam nicio intenție de a dirija, nu voiam. Era un dirijor care nu era așa bun și ajutam cu mâinile și Orchestra mi-a zis că ar trebui să fiu dirijor.

Ne puteți spune ceva despre Petterson, îi cântați o lucrare în concertul de la Cluj, dar e mai puțin cunoscut publicului român…

E fantastic. Pentru mine e la fel de important ca Mahler (Gustav Mahler, celebru compozitor romantic austriac, n.red.). E un pic ca Enescu aici, nu așa cunoscut în restul lumii, e ‘Enescu al nostru’. În toată lumea, muzicologii îl iubesc și îl cunosc, dar audiența generală nu îl cunoaște.

Maestru al trombonului

Christian Lindberg este cunoscut în Europa, şi nu numai, ca fiind un maestru al trombonului, iar pe lângă activitățile de solist și compozitor este cunoscut în ultima perioadă și ca dirijor.

La Cluj el a intrepretat alături de Orchestra Filrmonicii de Stat Transilvania Concertul pentru trombon alto de Leopold Mozart, dirijând Simfonia a IV-a de Allan Pettersson şi Le sacre du printemps (Ritualul primăverii) de Igor Stravinski.

A condus orchestre din Olanda, Italia, Polonia, Danemarca, Finaldan, Spania. Împreună cu Orchestra Filarmonicii Regale din Sockholm a realizat trei evenimente de anvergură în stagiunea 2011-2012.

Dirijor principal la o Orchestră norvegiană

Christian Lindberg este în prezent dirijor principal şi consultant artistic al Orchestrei Filarmonicii „Arctic”, recent fondată şi susţinută de către guvernul norvegian.

El are planificate și pe viitor colaborări cu numeroase Orchestre din Europa, respectiv din Brazilia. Lindberg este cunoscut pentru promovarea creației compozitorului suedez Allan Petterson (1911 – 1980), înregistrările sale, alături de Orchestra simfonică din Norrköping, precum şi Orchestra Filarmonicii ‘Arctic’ urmând să fie incluse în seria completă a a simfoniilor compuse de către Allan Pettersson.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=20NDxVcIZOM[/youtube]

Citește și...