Superioritatea sunetului viorilor realizare de celebrul lutier italian Antonio Stradivari este pusă la îndoială după ce, un studiu franco-american publicat recent demonstrează că ascultătorii preferă mai degrabă sunetul instrumentelor moderne decât cel al faimoaselor viori.
Pentru realizarea studiului publicat în “Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS), două grupuri de oameni care nu au văzut instrumentele la care se cânta, au participat la teste pe cele două coaste ale Atlanticului, iar zece violoniști au cântat cu ochii acoperiți.
Rezultatele au arătat că, funcție de “propagarea sunetului”, ascultătorii sunt mai degrabă atrași de sunetul instrumentelor moderne, realizate cu mai puțin de zece ani în urmă, informează AFP.
“Este prima dată când un astfel de test este realizat într-o manieră științifică, în orb, și într-o manieră precisă pentru măsurarea diferențelor de percepție”, a declarat Claudia Fritz din cadrul Centrului Național pentru Cercetare Științifică din Franța (CNRS).
Cercetătorii au efectuat două experimente în care au fost implicați 137 de ascultători. Dintre aceștia, 55 se aflau într-o sală de spectacole de 300 de locuri din apropiere de Paris, iar 82 într-o sală de concerte de 860 de locuri din New York. Ei au ascultat muzicienii cântând la trei viori moderne și la trei instrumente Stradivarius, cu și fără orchestră. Majoritatea ascultătorilor a preferat sunetul viorilor noi, precizând că acestea au sunat mai bine decât instrumentele Stradivarius.
Același grup de cercetători a mai efectuat studii similare, în 2010 și 2012. Concluzia a fost că și violiniștii au manifestat o ușoară preferință pentru instrumentele moderne.
Secretul fabricării acestor viori a fost descifrat în urma unui studiu recent, fiind descoperită compoziția lacului utilizat de către maestrul Stradivari. În ultimele decenii, oamenii de știință au aflat detalii despre lemnul, cleiul și modul de asamblare și prelucrare a viorilor Stradivarius rămânând nedescifrat doar misterul din spatele lacului a cărui formulă nu a fost niciodată dezvăluită.
“Eu cred că Stradivarius nu au nici un secret”, a spus Claudia Fritz, subliniind faptul că lacul nu îndeplinea, de fapt, o funcție acustică, ci una estetică.
Ea speră ca cercetarea să îi ajute pe muzicieni să își aleagă ce instrument să aleagă în activitatea lor.