Când Netmarble Games va debuta pe bursă vineri, fondatorul său Bang Jun-hyuk va intra oficial în top 10 miliardari din Coreea de Sud. Și va fi singurul din clasament care nu are vreo legătură cu familiile care controlează marile conglomerate din cea de-a patra economie a Asiei, scrie Reuters.
Netmarble a demarat o ofertă publică inițială pe bursa din Seul, compania strângând de la investitori 2,3 miliarde de dolari.
Bang deține 24,5% din acțiunile companiei pe care a fondat-o, ceea ce face ca averea lui să fie de 2,9 miliarde de dolari. Acesta ar fi, astfel, al șaselea cel mai bogat sud-coreean.
Bang, 48 de ani, este parte a unei generații de antreprenori din domeniul tehnologiei care au apărut la finele anilor 1990, după ce statul a făcut din Coreea de Sud una dintre cele mai conectate țări la internet.
Tot atunci au apărut și alte companii de tehnologie, precum portalul de internet Naver și producătorul de jocuri NCSOFT.
Bang spune că atunci când aceste startup-uri au apărut, nu a fost pentru că fondatorii erau talentați, ci pentru că fundația fusese pusă.
”Guvernul avea o viziune foarte clară de a face din Coreea o superputere IT și a semănat semințele pentru un ecosistem bun de startup-uri. Am avut infrastructură nouă, fonduri de investiții de stat și excepții de la serviciul militar obligatoriu, ceea ce a atras talent către startup-uri”, spune el.
Numai că acest suport s-a cam dus.
Bang s-a născut într-o familie relativ săracă și a renunțat la liceu. Mai mult, a fondat alte două firme care au capotat, una dintre acestea fiind similară Netflix.
Cu 90.000 de dolari strânși de la cunoștințe, Bang a fondat Netmarble în anul 2000. Aceasta avea opt angajați. Compania este evaluată acum la 11,8 miliarde de dolari și are 3.000 de angajați. Netmarble Games generează acum venituri anuale de 1,32 miliarde de dolari și vrea ca în 2020 să ajungă întrei cei mai mari cinci producători de jocuri din lume, cu venituri de cel puțin trei ori mai mari.
Netmarble a fost prima companie din Coreea de Sud care distribuia jocurile produse de alte companii. În 2004, Bang și-a vândut cea mai mare parte din companie către conglomeratul sud-coreean CJ Group, separat din cadrul Samsung în anii ‘1980. Acesta produce de la alimente și produse farmaceutice până la televiziuni, filme sau cinematografe.
În 2006, Bang s-a retras din cauza unor probleme de sănătate. Dar cinci ani mai târziu CJ l-a chemat din nou la conducerea companiei, după o serie de 19 jocuri ratate, din care 11 eșecuri și 8 titluri care n-au ajuns niciodată pe piață.
Bang pregătise anterior compania pentru a realiza jocuri pe mobil. Deja în 2011 foarte mulți producători de telefoane trecuseră la smartphone-uri. La acel moment, acestea reprezentau doar o zecime din piață. Dar a văzut smartphone-ul ca un dispozitiv al viitorului.
În schimb, angajații Netmarble au fost sceptici când acesta le-a zis că firma va investi în jocuri mobile și că va ajunge la venituri de peste 360 de milioane de dolari în cinci ani. Pe atunci, compania avea vânzări de cinci ori mai mici.
Nu existau voluntari pentru divizia de jocuri mobile, așa că Bang a trebuit să desemneze pe cineva din stafful său. Ulterior, el a petrecut mult timp pentru a convinge programatorii să treacă de la jocuri pe computer la jocuri de telefon.
În 2013, Netmarble deja avea primul său hit: jocul ”Everybody ChaChaCha”. De asemenea, avea mai multe oferte pentru investiții.
Dar Bang le-a refuzat așteptând să vină gigantul chinez Tencent Holdings, cea mai mare rețea social din China și cel mai mare producător de jocuri din statul asiatic.
”Tencent este numărul 1 în China… Dacă era să facem afaceri în marea piață chineză, m-am gândit că ar fi bine să avem un partener puternic în China. Aproape toate companiile puternice din China s-au oferit, dar noi am ales Tencent”, a spus e.
Ulterior, în 2014, Tencent a investit 500 de milioane de dolari în Netmarble Games. Acum, la listare, pachetul în cauză valorează 2 miliarde de dolari…