România şi logo-urile: imaginea ţării în sigle furate sau care nu transmit nimic. Cea mai nouă invenţie vine de la Ministerul Cercetării

Bogdan Buburuz / 08.11.2017
România şi logo-urile: imaginea ţării în sigle furate sau care nu transmit nimic. Cea mai nouă invenţie vine de la Ministerul Cercetării

România a ajuns să aibă o adevărată istorie a şanselor ratate în ceea ce priveşte identitatea vizuală – fie a ţării ca brand turistic, fie a oraşelor sau a instituţiilor. Ministerul Cercetării e cel mai recent caz, cu un logo descris ca “tichia de mărgăritar în cel mai oropsit sector” sau o “combinaţie de clişee”.

Ministerul Cercetării şi Inovării a anunţat, marţi, că a fost lansat oficial noul logo “Conceput în România”.

Logo cu “acte în regulă”

Potrivit unei postări a ministerului pe reţeaua de socializare Facebook, sigla “susţine creşterea vizibilităţii domeniului de cercetare – dezvoltare – inovare din România şi creşte astfel vizibilitatea potenţialului de cercetare, dezvoltare şi inovare specific românesc”.

A fost lansat oficial noul logo “Conceput în România”. Sigla susţine creşterea vizibilităţii domeniului de cercetare –…

Publicată de Direcția Generală Management CDI – Ministerul Educației și Cercetării pe Marţi, 7 noiembrie 2017

Noul logo a fost înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, devenind marcă oficială.

“La începutul anului am lansat logo-ul “Conceput în România”. Acum două săptămâni, proprietatea intelectuală a Ministrului Cercetării şi Inovării a fost acceptată de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, aşa că este oficial. Se numeşte „Conceput în România” şi va fi folosită pe toate materialele de prezentare, la toate tipurile de conferinţe la care Ministerul Cercetării şi Inovării este partener sau a acceptat să ofere egida acelei manifestări naţionale”, a spus ministrul Cercetării și Inovării, Lucian Georgescu.

Răspunsuri ironice şi agresive din partea ministerului

Logo-ul a fost primit cu scepticism şi critici de utilizatorii reţelei de socializare Facebook, care au indicat faptul că designerii care au lucrat la siglă au folosit mai multe fonturi, că poziţia “creionului infinitului” e nefirească şi că Brâncuşi ar muri a doua oară să vadă cum e folosită o creaţie ce îi aparţine.

Reprezentantul Ministerului care gestionează pagina de Facebook a instituţiei publice le-a răspuns tăios celor care au criticat logo-ul.

“Este valoroasă opinia dumneavoastră, mai ales dacă este citită în cheia unei limitări naturale a cunoașterii umane” sau “puteti verifica aici “ultima tehnologie”” au fost răspunsurile postate de echipa care gestionează pagina de pe reţeaua de socializare.

Vocea.biz a încercat să obţină un punct de vedere oficial din partea Ministerului Cercetării şi Inovării, însă la telefonul Biroului de comunicare nu a răspuns nimeni. Nici e-mailul trimis pe ce două adrese de contact ale ministerului (una fiind scrisă greşit pe site – n.red.) nu a primit un răspuns până la ora publicării acestui articol.

Ce spun specialiştii despre logo-ul Ministerului Cercetării şi Inovării

Şerban Alexandru, director de creaţie Headvertising

“Un simbol – ei bine – simbolizează. În acest caz, simbolizează incapacitatea României de a “ajunge în vremuri”. Acelaşi amatorism păşunist, aceleaşi clişee şi tropi vechi şi demodaţi. Acelaşi refuz al unei exprimări grafice moderne, care să inspire. Există un motiv pentru care Nike nu are ca simbol un sequoia care împunge conturul hărţii statului Oregon. Există un motiv pentru care BMW nu are ca simbol o bujie care trece prin conturul hărţii Bavariei (deşi BMW vine de la “Bayerische Motoren Werke”). Amuzant – dar aşa, ca haz de necaz – este că ieri seară, fără să fi văzut acest logo, îi povesteam cuiva ce porcării am văzut propuse la un alt concurs similar. Îi spuneam că 30% din propuneri erau cu harta României, 30% cu Coloana Infinitului, 30% cu lupul dacic şi restul de 10% erau combinaţii între aceste trei clişee obosite. Iată că încă o dată a fost preferată o combinaţie de clişee, executate sărman, într-o estetică ce combină şaptezecismul comunist cu cuceririle Corel Draw-ului. Dar dacă asta ne place, cu asta defilăm. Lipsa de educaţie estetică – de fapt, de educaţie în general – este ceva ce nu se poate rezolva cu vizite la mall-uri sau în excursii grăbite în străinătate, de cele mai multe ori pe banii ministerelor.”

Vlad Tăușance, consultat în comunicare:

“Din fericire, dezacordul acesta vizual nu este logoul pentru Ministerul Cercetării, ci un logo înregistrat de către minister pentru a-și semnaliza parteneriatele, un fel de ștampilă de instituție sau inscripție gen ”Ady 2014 LOVE”. Ideea de a transforma ”conceput în România” într-un titlu de mândrie nu este tocmai rea, dar implementarea grafică este în cel mai bun caz naivă. Coloana infinitului transformată în creion și harta României din fundițe sunt fix tichia de mărgăritar de care avea mare nevoie sectorul cel mai oropsit de către politicieni. Un logo decent nu este niciodată doar un desen, presupune gândire strategică, muncă de cercetare și intenția de a transmite o informație sau o poziție. Un logo ideal este înțeles de cât mai multă lume fără explicații suplimentare și este asimilat ușor, chiar dacă nu place neapărat tuturor. Desenul în cauză nu este un logo, este doar o reprezentare grafică pentru un concept-fantomă. Nu are valoare și nici sens.”

Acuzaţii de plagiat şi scandaluri în cazul altor logo-uri

Logo-ul oficial al Ministerului Cercetării nu este primul care primeşte critici din partea specialiştilor. De altfel, o mare parte dintre siglele şi campaniile de imagine realizate de autorităţi s-au dovedit a fi neinspirate sau, mai rău, furate.

“Frunza Elenei Udrea” – Brandul turistic al României, lansat în 2010 de Elena Udrea, a provocat un adevărat scandal, după ce s-a descoperit că frunza folosită în logo era aproape identică cu cea folosită de o companie britanică de transport. Brandul turistic, parte a unei campanii de peste 70 de milioane de euro, a costat 850.000 de euro. Frunza din logo putea fi cumpărată, în 2010, cu 250 de dolari de pe un site de specialitate.

“Logo-ul Bucureştiului” – În luna mai a anului 2017, Primăria Capitalei anunţa că un designer din Timişoara câştiga concursul pentru noul logo al Bucureștiului. Imaginea s-a dovedit a fi, la fel ca şi în cazul frunzei, aproape identică cu cea folosită de orașul New Taipei. În urma sesizărilor, municipalitatea a decis descalificarea lucrării, iar juriul, din care a făcut parte inclusiv primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a ales un nou logo.

“Lupul dacic” – Un lup dacic stilizat a fost ales ca logo pentru a reprezenta România pentru preşedinţia Uniunii Europene. Pe lângă faptul că unii îl văd ca fiind inspirat din logo-ul companiei Bitdefender, alţii îl consideră un simbol “complet necunoscut şi irelevant pentru restul europenilor“.

Citește și...