Când femeile intră în biserică, li se cere să-şi acopere capul, însă nu acelaşi lucru se aplică şi în cazul bărbaţilor. Totuşi, nu toate femeile ascultă de această orânduire. Care este motivul acestei cerinţe şi de unde provine?
Apostol Pavel spune: “Orice bărbat care se roagă sau proroceşte, având capul acoperit, necinsteşte capul sau (pe Hristos), iar orice femeie care se roagă sau proroceşte, cu capul neacoperit, îşi necinsteşte capul” (I Cor. 11, 4-5). Basmaua sau vălul cu care femeia îşi acoperă capul, a dat naştere la multe controverse. Şi acest lucru s-a întâmplat pentru că pe de o parte nu au fost înţelese cuvintele Sfântului Apostol Pavel, iar pe de altă parte, chiar fără să cunoaştem cuvintele Apostolului Pavel, vedem că în biserica unele femei au capul acoperit, iar altele nu. Reprezentanţii bisericii susţin că locul din biserica nu este identic cu orice loc public, este unul sfinţit, iar în acest loc cu totul special, ţinută exprimă în mod tainic modul de comuniune cu Dumnezeu.
“Dacă pentru antici, a vorbi cu capul descoperit era semn că vorbeşti fără a ascunde ceva, de aici şi vorba “a spune adevărul gol-goluţ”, pentru creştini, descoperirea capului înseamnă deschiderea faţă de Dumnezeu sincer, fără viclenie. Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că descoperirea capului simbolizează mintea care, în vremea rugăciunii, trebuie să fie locuită de Logos, de Cuvântul lui Dumnezeu. Adică nu trebuie să mai aibă în ea alte gânduri lumeşti. Nu în zadar se cere în “Imnul Heruvic” că toată grijă cea lumească să o lepădam”, notează crestinortodox.ro.
Biserica vesteşte că bărbatul este cap femeii şi că “femeile trebuie să se supună bărbaţilor” (Efeseni 5, 22). În opinia preoţilor, odată ce mintea (capul) a fost luminată de Logos, ea trebuie acoperită, adică nu trebuie să mai punem în ea ceva mai presus de Cuvântul primit, căci altfel se întunecă. Acesta este motivul pentru care femeia trebuie să-şi acopere capul. Faptul că bărbaţii au capul descoperit, iar femeile îl au acoperit, nu ţine de tradiţia populară, ci de rânduiala Bisericii.